Villkor

Priser och betalning – Privatkund

Samtliga priser är inklusive moms. Förutom en fraktavgift på 39 kr tillkommer inga övriga skatter eller avgifter – dock ev. faktureringsavgift (läs nedan). Du ser den totala summan du ska betala, inklusive frakt och moms, i kassan innan du bekräftar din beställning. Sjö&Hav erbjuder privatpersoner fakturabetalning, kortbetalning och direktbetalning via Swedbank eller Handelsbanken. Sjö&Hav använder Payer Financial Services AB för att hantera kortbetalningar,  direktbetalningar och fakturor till privatpersoner.

Kortbetalning
Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner Payer för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Ingen avgift för kortbetalning tillkommer.

Direktbanksbetalning
När du väljer att betala via betalsättet direktbanksbetalning loggar du in via din bank och betalningen blir genomförd direkt med hjälp av Payer som samarbetar med banken. Du kan välja att betala hela ordervärdet genom direktbetalning om du är internetkund hos Handelsbanken och Swedbank. En direktbetalning bokförs omgående hos oss. Det tillkommer inte någon avgift och överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster

Faktura privatperson
När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller 14 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. Vid fakturabetalning tillkommer en faktureringsavgift om 29 kr.

En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.

För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB faktura via Collector Bank, se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Leverans

Leveransen sker i samarbete med Posten och samtliga försändelser skickas med A-post. Sjö&Hav ansvarar inte för eventuella förseningar orsakade av Posten. Sjö&Hav står för transportrisken, dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur.

Returer

Sjö&Hav ger full returrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Varan ska returneras i obruten originalförpackning och vara i oförändrat skick, dvs ej använd, förstörd eller skadad. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar varor. Maila info@sjohav.se och ange ärende samt ordernummer så återkommer vi inom kort med instruktioner om hur varan returneras.

Vid retur skall varan förpackas väl (gärna i samma emballage som den skickades från Sjö&Hav). Transportskador som uppkommer på grund av bristfällig emballage debiteras dig som kund. Sjö&Hav tar inget ansvar för transporten av den returnerade försändelsen. Fraktkostnad för returen betalas av kunden.

Reklamationsrätt

Sjö&Hav ger alltid full ersättning vid reklamationer som kan anses vara av karaktären tillverkningsfel. Om en vara är skadad eller felaktig när den anländer bör den reklameras inom 7 dagar från leveransdatum. Som kund har du ansvar för att undersöka de levererade produkterna noggrant vid mottagandet för att försäkra dig om att de är felfria.
När du skickar mejl är det viktigt att du anger namn, ärende samt ordernummer så har vi möjlighet att återkomma med instruktioner om hur den skadade produkten ska returneras.

Restnoteringar

Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern till dess att full leverans kan ske. I det fall din beställning påverkas av en restnotering meddelas du normalt via den e-postadress som är kopplad till beställningen. Delleverans kan göras men då efter kontakt med vår kundtjänst.

Reservation för ändringar

Sjö&Hav förbehåller sig för slutförsäljningar, tryckfel, fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer. Vi kan ej garantera att bilderna återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Sjö&Hav förbehåller sig rätten att kunna ändra priser och villkor. Det pris som gäller är det vid varje givet köptillfälle.

Återbetalning

Eventuella återbetalningar görs i första hand till bank-, person- eller bankgirokonto och i andra hand via avi. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. Återbetalning vid köp på kort (VISA, Mastercard & Eurocard) måste enligt lag göras till det använda kortet.

Sekretess & säkerhet

Vid en beställning uppger du personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i verksamheten för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
Sjö&Hav lämnar inte ut personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Åldersgräns vid beställning

Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. Är man yngre än 18 år får man beställa via målsmans (förälder eller liknande) omsorg. Målsman beställer då med eget namn.