I torsdags kom vi hem från vår första internationella Outdoor-mässa i Freidrichshafen, Tyskland. En intressant upplevelse att få visa upp våra fina Svenska produkter för människor från hela världen – Korea, Kina, USA, Israel, Europa – och tvinga dem försöka uttala vårt företagsnamn! Det gick sådär … :). Men vi fick mycket uppmärksamhet och de älskade produkterna och vår historia, hur de kommit till utifrån ett självupplevt behov på somrarna ute i Skärgården. Så nu får vi se om Sjö&Hav Outdoor Care snart är redo att ta ytterligare ett steg mot uppsatta mål … To be continued!


Nu drar vi på vår första internationella mässa för den gigantiska Outdoor-branschen i Tyska Friedrichshafen! Mässan är öppen 17–20 juni och Sjö&Hav ska alltså för första gången möta Europa och visa upp våra fina produkter. Du som besöker mässan är hjärtligt välkommen till vår monter för att ”Freshen up” i HangOut-området med fina grannar som Norska Bergans och Svenska Light My Fire. Hos oss kan du vaska upp matlådan från igår eller din gamla tischa eller skitiga strumpor. Häng upp på vårt klädsträck om hämta torrt några timmar senare (för vi räknar inte med något annat än sol och värme). Eller varför inte passa på att tvätta händerna, fötterna eller håret?

Enligt många så är vi lika självklara i båten som Kalles Kaviar i kylväskan eller så är det helt enkelt inte någon riktig sommar utan Sjö&Hav. Folk säger så mycket fint om oss och vi hoppas såklart att även Tyskar, Fransmän, Engelsmän och Skandinaver också för den delen ska förälska sig i Sjö&Hav så som många Svenskar redan har gjort. Vi tror att det finns stor potential och vi vill att ännu fler ska kunna använda smarta och unikt utvecklade produkter för utomhusbruk när de åker båt, hajkar i fjällen eller är ute med kajaken. Europe, here we come och håll nu alla tummar för oss! :))

Soliga hälsningar,

//Team Sjö&Hav

 


Välkommen till nya Sjö&Hav Outdoor Care! Tvätt och rengöring unikt anpassat för söt- och saltvatten och det enkla livet utomhus.

Efter 14 år på marknaden lanserar vi äntligen ett helt nytt sortiment för Sjö&Hav. Med ny design och unikt utvecklade kvalitetsprodukter fortsätter vi att utvecklas tillsammans med våra trogna kunder samt många nya och det växande behovet av det andrum som naturen erbjuder oss.

Vi förvaltar som alltid våra grundläggande värderingar genom att välja miljön framför allt, vilket är vårt sätt att försöka bidra till en bättre värld. Alla våra produkter är därför svensktillverkade och biologiskt nedbrytbara för så liten inverkan som möjligt på känslig natur vilket gör det lättare att uppleva naturen utan att lämna några spår.  

Vi har haft den lätta packningen i åtanke under utvecklingen av det nya sortimentet. Små smidiga tuber med smart multifunktion för hår, kropp, disk och tvätt. Lätt att ta med på resan, under dagarna på fjället eller på kajak-äventyret.

Tvål- och schampo innehåller Aloe Vera som återfuktar och ger ett skönt lödder i både kallt, söt- och saltvatten. Handdiskmedlet rengör effektivt även det, i kallt söt- och saltvatten.

Balsam cremen är en efterlängtad och smidig produkt. En dryg leave-in creme som blir enkel att använda under enklare förhållanden.


Sjö&Hav Mygg och Fästing Spray är numer helt slutsåld –inte en enda flaska finns kvar till försäljning! Vilken säsong vi har och har haft … aldrig kunde vi tro att vi skulle sälja slut! Men att vi har slut på lager betyder inte att produkten inte går att få tag på. Den finns fortfarande att köpa på bl.a. Apoteket, Lloyds ApotekNaturkompaniet och Addnature Och den absolut sista leveransen går iväg till Outnorth idag.

Vi tycker att det är fantastiskt roligt med så fin respons från marknaden – att så många är nyfikna och vill prova vårt testvinnande (Testfakta, juni 2015) och växtbaserade medel. Vi kan se ett genuint engagemang för nya, mer hållbara alternativ – som våra produkter är. Så ett stort tack till dig som köper våra produkter och stöttar oss i vår etablering!

Om du ansvarar för en sportförening eller liknande och är intresserad av att bli sponsrad av oss, så har vi ett special-lager som inte är till försäljning! Hör av dig till oss så gör vi en deal!

//Sjö&Hav familjen!

(foto: Jenny Wetterhorn)


När vårt mygg- och fästingmedel blev testvinnare i Testfaktas stora myggmedelstest förra sommaren trodde vi att det inte kunde bli så mycket bättre. Men nu sedan någon månad tillbaka är det klart att vi även har klarat Apoteket ABs tuffa kvalitetskontroll! Du har säkert sett deras senaste reklamfilm om hur det går till när man får sin dom ;). Det är gigantiskt stort för ett litet företag som oss att få den här bekräftelsen på att vårt växtbaserade mygg- och fästingmedel både fungerar och behövs som ett alternativ på marknaden. Vi är verkligen stolta över att kunna erbjuda en effektiv DEET-fri produkt som helt och hållet går i linje med vår företagsfilosofi: Att ge människor möjligheten att uppleva naturen fullt ut, utan att lämna några spår.

Förutom på Apoteket, Sveriges mest hållbara företag, finns vi också på Coop och Lloyds Apotek som även dem har en sund syn på hållbarhet och gärna tar in nya alternativa produkter. Vårt övriga produktsortiment hittar du på butiker som Naturkompaniet, Addnature, Outnorth och Alewalds i Stockholm, för att nämna några. Sök på ort och du hittar din närmsta återförsäljare här på sidan. Alternativet är att handla direkt i vår shop!

 


Det är självklart en stor seger för Sjö&Hav och vårt medvetna mygg- och fästingmedel. Det är otroligt roligt att vi är här idag!

Det hela började hösten 2009 då vi kontaktade en dam som vi hade hört ”kunde en massa om myggmedel”. Vi hade en dröm om att lansera ett mygg- och fästingmedel för Sjö&Hav som var ett bättre alternativ för både människa och miljö. Det vi inte visste då var att vi hade hittat helt rätt och att vår dam skulle ta oss med på en lång resa in i en okänd värld full av forskningsstudier och ny kunskap. Här är några av våra lektioner som vi fått på vår långa resa, som pågår än idag.

Lektion 1: Alla mygg- och fästingmedel är bekämpningsmedel. Alltså ganska kraftiga grejer som ska användas med försiktighet. Vi ville ha ett milt medel, gärna från blommor, växter och andra naturliga alternativ, men sådana fanns inte då eteriska oljor kunde inte leva upp till effektivitetskraven. De fick inte heller säljas eller klassas som just mygg- och fästingmedel.

Lektion 2: Det finns myggmedel och så finns det myggmedel. Vi insåg sakta men säkert att vi hade funnit ett fantastiskt alternativ till de traditionella syntetiska medlen på marknaden. Vår produkt var mycket riktigt en biologiskt nedbrytbar och växtbaserad komponent så som vi hade önskat. Den hade dessutom ett lägre hudupptag OCH var klassad som bekämpningsmedel! Vi hade hittat det vi sökte efter – ett medel så effektivt som möjligt men också ett skonsammare alternativ för både människa och miljö!

Lektion 3: Växtbaserat och biologiskt nedbrytbart är lika effektivt. – Och hur skulle vi få folk att glömma sina förutfattade meningar om skonsamt som mindre effektivt? Och hur skulle vi få dem att över huvud taget bry sig – för vem bryr sig om myggmedel? Vi hade ju så mycket bra att berätta om vår produkt, som inte bara handlade om att den fungerade! Ett litet företag med små ekonomiska muskler kan inte göra så mycket annat än att sträta på efter sin vision. Idag ser dock utgångsläget annorlunda ut än för bara 5 år sedan.
Vi har Facebook, vi har Instagram, Pinterest och nu också vår blogg! Det finns idag många sätt att få ut information om vårt mygg- och fästingmedel. Intressant läsning som vi är övertygade om att folk vill läsa om och känna till. I vårt samhälle finns idag en stor medvetenhet och konsumenter ställer nya hållbarhetskrav på sina produkter. Man vill kunna påverka och vara en del av att bygga upp ett hållbart samhälle. Genom att bland annat köpa medvetna produkter kan vi tillsammans förändra världen.

Det går trots allt inte att sticka under stol med att Testfaktas stora myggmedelstest 2015 har varit en riktigt stor grej för oss. En sådan skjuts i media hade vi själva aldrig kunnat uppnå och att dessutom få tummen upp från en oberoende part är helt ovärderligt. I och med detta är vi på god väg att vinna ert förtroende och det känns helt fantastiskt! Men med det förtroendet kommer också ett ansvar – att fortsätta ge er möjligheten att köpa produkter som förenklar för livet utomhus och som inte lämnar några spår!

Ett stort tack till dig, Elisabeth!

//Åsa Plahn, Marknadschef

Print